onsdag 17 juni 2009

Mollösund

Har varit några dagar på Mollösund. Detta underbara samhälle där jag haft turen att få vara på somrarna sedan jag var liten. Min morfar var därifrån.
Mollösund är ett mycket gammalt fiskeläge som man med säkerhet kan spåra tillbaka till 1500-talet. 1564 skrev en amiral från Tyskland till Kung Fredrik II och anhöll om att få fiska, salta och handla med sill från Mollösund.
Vi låg på Prästgårdens Pensionat ett hus som jag verkligen kan rekommendera.

Vy från hamnen.Utsikt från klockeberget.

På berget står denna fiskarkvinna huggen i trä. Här stod förr kvinnor och barn och spejade ut över havet för att se om alla fiskebåtar kom tillbaka. Så var inte alltid fallet. På den gamla kyrkogården finns en minnessten rest med namn på de som omkom och fick sin grav i havet.
Mollösunds kyrka.
Mamma berättade en gång att hennes farfar som var verksam skomakare på Mollösund en söndag när det skulle vara dop i kyrkan fick bli fadder till åtta barn eftersom han var den enda mannen som var kvar i samhället.

Vi åt middag på Mollösunds Värdshus.
En jättegod dessert.
En stilla morgonbild från hamnen.
En torkställning med långa. Förr var det många ställningar på bergen runt omkring med långa som skulle torkas till julens lutfisk.
Har ni några dagar över i sommar så är mitt råd till er att åka till Mollösund. Där är fantastiskt.
Kram Anna-Karin

Inga kommentarer: